Az Arvato folytatja telephelyeinek automatizálását.
A német disztribúciós központban a raklapszállítást önvezető targoncák veszik át.
A Jungheinrich hat automatizált targoncája 400 raklapot mozgat meg naponta.
A Harsewinkelben működő Arvato logisztikai szolgáltató vállalat többek között a gyógyszer- és orvostechnológia területén működő partnereit is a 31.000 négyzetméter alapterületű központjából látja el. Annak érdekében, hogy az Arvato tehermentesíteni tudja a megnövekedett üzemen belüli raklapszállítást és megelőzze a munkaerőhiányt, a Jungheinrich szakemberei által fejlesztett hat önvezető targoncát vásárolt. Ehhez a szállítási útvonalak mentén a falakon és állványokon mintegy 300 reflektorpanelt szereltek fel 2019 nyarán. A reflektorpanelek navigációs pontként szolgálnak, a targoncán elhelyezett szkennerek segítségükkel tájékozódnak. Az önvezető targoncák (AGV) a háromszögelés módszerét alkalmazva két milliméteres pontossággal képesek navigálni.
A kivitelezés során felújítása került a szállítópálya vezérlése, az 5S módszernek megfelelően jelölések kerültek a padlóra, és a központi mozgási pályán forgóállomások, valamint pufferállványokat alakítottak ki annak érdekében, hogy megoldják a raklapok köztes tárolását és a hosszanti, ill. keresztirányú szállítások leképzését.
Az új technika azzal vált teljessé, hogy a raktárkezelő rendszerhez és a szállítópályák vezérléséhez interfészeket építettek ki, valamint hogy létrehozták az AGV specifikus kétirányú párbeszédet. Az árubeérkezés, árukiszállítás és az üzemen belüli árumozgatás területén dolgozó munkatársakat már az év elején tájékoztatták a koncepcióról és a megfelelő magatartási szabályokról.
A hat targonca, amelyeket olyan ismert szuperhősökről neveztek el, mint Hulk, Batman vagy Superman, autonóm módon képes bejárni valamennyi raktárt, az áru érkeztetés és árukiszállítás területét, valamint a hulladékkezelésre kijelölt zónát is, ahol a szeméttárolók ürítése történik.
A raktárkezelő rendszerben létrehozott szállítási megrendelésekből generálódnak a megbízások az önvezető targoncák számára. A forrás- és a végpontok segítségével kerülnek meghatározásra a ki- és betárolási helyszínek. Az önvezető targoncák pedig önállóan navigálnak a raktár egész területén, kapukat nyitnak ki és szállítópályákat indítanak be.
„Az önvezető targonca, a raktárkezelő szoftver, valamint a szállítópályák közötti interfészek révén minden egyes raklapmozgás egy állapotfrissítést generál. Ily módon valós időben követhetjük nyomon, hol található jelenleg egy-egy raklap” - magyarázza Erich Berg, az Arvato vezető projektmenedzsere.
A rendszer ezenkívül az árukiadásra összekészített raklapok szállítását is elvégzi. A raktárkezelő szoftver ellenőrzi, hogy elkészült-e már rakodási sor a fuvarozó számára, esetleg új rakodási sort nyit meg, és ezt továbbítja a vezérlő szoftvernek.
„A rendszert bármikor manuálisan is tudjuk támogatni. A vezérlő számítógépen keresztül lehetőségünk van a csarnok egyes területeinek vagy szakaszainak zárolására annak érdekében, hogy az automatizált és a kézi csarnokok közötti vegyes forgalmat a lehető legkisebbre csökkentsük.”
Ha valamilyen akadály áll a targonca útjában, az azonnal leáll és csak akkor halad tovább, ha az akadály elhárult. Csatlakozás áll fenn a személyvédelmi berendezéshez, ahogy a gyorsműködésű és tűzgátló kapukhoz is. Vészhelyzet esetén az önvezető targoncák önállóan elhagyják a veszélyes területet.
A nagy teljesítményű lítiumion akkumulátoroknak köszönhetően a targoncák akár nyolc órán keresztül is képesek teljes kapacitással működni, mielőtt feltöltésre lenne szükségük. A targoncák a műszak végén vagy az összes megbízás teljesítése után önállóan visszamennek a töltőállomáshoz. A köztes töltések következtében a rendszer képes napi 24 órában üzemelni anélkül, hogy szükség lenne külön töltési szünetekre.
„Az önvezető targoncák alkotják az automatizált intralogisztika központi elemét. A gyakorlatban bevált, hagyományos targoncák az alapgépek, – amelyeket automatizálási komponensekkel egészítenek ki és intelligens szoftverrel vezérelnek – ezek különösen biztonságosan és hatékonyan hajtanak végre nagy mennyiségű, ismétlődő szállítási feladatokat. Az Arvato által használt, EKS 215a típusú önvezető targonca alapját az EKS vertikális komissiózó targonca alkotja. Az EKS 215a típus 1,5 t tömegű rakományokat tud betárolni. Maximális haladási sebessége eléri a 2,5 m/s-t. Az Arvatonál 1,7 m/s sebességgel közlekedik és a rakományt 2,5 méter magasságig emeli.
Mivel ezeken a targoncákon nincs szükség vezetőállásra, az EKS 215a szűk helyen is nagyon fordulékony. Az EKS 215a típusú targonca önhordó villái speciális rakományhordozók és zárt raklapok szállítását, valamint az alulról nem hozzáférhető állomások kiszolgálását is lehetővé teszik – emelte ki Dr. Marcus Heinecker, a Jungheinrich projektigazgatója.
„Az önvezető targoncák alkalmazása optimálisan támogatja munkatársaink tevékenységét” – állítja Fabian Generotzky, az Arvato Supply Chain Solutions üzemvezetője. „Több energiát tudnak fordítani az értéknövelő feladatokra, így például a készletraktárak feltöltésére, hogy ezáltal az áru gyorsabban kitárolható legyen.”
Az innovációs szempont mellett a raktár minősége is jelentősen javult. Raklapsérülés alig fordul elő, mert a rendszer milliméter pontosan működik.
A Harsewinkelben található telephely a güterslohi VVA és a landsbergi Arvato Logisztikai Központ mellett a terület úttörőjének számít. „A folyamatok nagy mélységéig megvalósult integrációja és összetettsége miatt biztos vagyok abban, hogy ez a projekt kiváló példaként szolgál további automatizálási projektekhez az Arvatonál” – jelentette ki Erich Berg, a projekt vezetője.
A képen balról:
Klaus Ochs, gépészet; Matthias Anderson & Martin Döltgen, LE; Fabian Generotzky, üzemvezető; Erich Berg, projektvezető; Kai Lienemann, IT.